Βιταμίνη D

Ο ρόλος της βιταμίνης D

Η βιταμίνη D έχει ένα ευρύ φάσμα δραστικότητας και ο ρόλος της στον οργανισμό είναι σημαντικότατος. Από καιρό έχει χρησιμοποιηθεί για την πρόληψη της ραχίτιδας και της οστεοπόρωσης. Πρόσφατες επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι η βιταμίνη D παίζει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Επιπλέον, η βιταμίνη D εμπλέκεται στην απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου από το γαστρεντερικό σύστημα κι έχει ευεργετική επίδραση στο νευρικό και μυϊκό σύστημα. Θεωρείται φυσικό φάρμακο που χρησιμοποιείται ευρέως για τη θεραπεία και πρόληψη πολλών ασθενειών του δυτικού κόσμου, περιλαμβανομένων διαφόρων μορφών καρκίνου, των καρδιαγγειακών παθήσεων, της σκλήρυνσης κατά πλάκας, των δερματικών φλεγμονών, κ.λπ.

Βιταμίνη D

Φυσικές πηγές βιταμίνης D

Μελέτες δείχνουν ότι στην Ελλάδα, αν και πρόκειται για μία ηλιόλουστη χώρα, εν τούτοις υπάρχει υψηλό ποσοστό ανεπάρκειας βιταμίνης D σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αλλαγή τρόπου ζωής (περνάμε πλέον πολλές ώρες της ημέρας σε εσωτερικούς χώρους) και στην ευρεία χρήση των αντηλιακών. Συνεπώς, είναι σημαντικό να παρέχουμε στον οργανισμό μας επαρκή ποσότητα βιταμίνης D. Η πιο απορροφήσιμη μορφή της βιταμίνης D είναι η D3 (περίπου 3 έως 10 φορές πιο ισχυρή από τη βιταμίνη D2). Η βιταμίνη D3 μπορεί να παραχθεί στο σώμα μας υπό την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας. Διατροφικές πηγές της βιταμίνης D3 είναι κυρίως τα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, η μουρούνα, ο τόνος, η ρέγκα, το σκουμπρί, αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό και τα γαλακτοκομικά προϊόντα και οι κρόκοι αυγών. Το μουρουνέλαιο είναι η πλουσιότερη φυσική πηγή της βιταμίνης D3.

Μειωμένη σύνθεση της βιταμίνης D στους ηλικιωμένους

Η ανεπάρκεια βιταμίνης D είναι κοινό πρόβλημα για ανθρώπους όλων των ηλικιών. Ωστόσο, υπάρχουν παράγοντες που αυξάνουν περαιτέρω τον κίνδυνο έλλειψης. Η βιταμίνη D παράγεται στο σώμα υπό την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας σε μια διαδικασία που αρχίζει στο δέρμα, συνεχίζεται στο συκώτι και ολοκληρώνεται στα νεφρά. Στο εύκρατο κλίμα, την περίοδο από το φθινόπωρο έως την άνοιξη, δεν υπάρχει επαρκής ηλιακή ακτινοβολία. Οι ηλικιωμένοι έχουν μειωμένη ικανότητα σύνθεσης βιταμίνη D (σε άτομα ηλικίας άνω των 70 η σύνθεση μειώνεται έως και κατά 75% *) και ακόμη και το καλοκαίρι ο οργανισμός τους δεν είναι σε θέση να παράγει επαρκείς ποσότητες. Αυτός είναι ο λόγος που στους ηλικιωμένους, ιδιαίτερα εκείνους άνω των 65 ετών, υπάρχει σημαντική έλλειψη βιταμίνης D, πράγμα που συμβάλλει στην αύξηση του αριθμού των καταγμάτων, λόγω της ανεπαρκούς εναπόθεσης ασβεστίου στα οστά.

* Σε άτομα άνω των 65 ετών συνιστάται συμπληρωματική χορήγηση βιταμίνης D σε δόση 800-1000 IU / ημέρα όλο το χρόνο (ακόμη και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ελλείψει επαρκούς σύνθεσης βιταμίνης D από το δέρμα).

©2017 Development and Design by DigitalUp

Log in with your credentials

Forgot your details?